Sunday, April 10, 2016

Pilih mode Gear Yang Betul sebelum menyesal

Sudahkah anda membuat keputusan yang betul samada nak beli kereta yang mempunyai gear manual ataupun automatic.
Sebelum anda pergi berjumpa agen-agen kereta untuk membeli kenderaan baru atau terpakai, adalah idea yang baik jika anda mempunyai kefahaman yang jelas tentang perbezaan antara kereta dengan gear automatik dan manual. Kedua-dua jenis mode gear ini walaubagaimanapun mempunyai mempunyai kelebihan dan kekurangan , dan melakukan kerja rumah anda akan membantu anda memilih satu yang terbaik untuk anda 

Apakah Perbezaan Antara Transmisi Automatik dan Manual?

Semasa anda membeli untuk kereta, anda perlu membuat keputusan dalam semua aspek termasuk gaya body, warna, jenis enjin, dan waktu penghantaran, termasuklah anda tanya diri anda sama ada anda akan menjadi lebih baik dengan transmisi manual atau transmisi automatik ? Tabiat memandu anda dan pilihan anda boleh membantu anda membuat keputusan.


Perbezaan utama antara automatik dan transmisi manual adalah kaedah yang kereta menggunakan untuk menukar gear. Dalam transmisi automatik, computer akan menentukan pertukaran gear secara automatik untuk anda. Berbanding transmisi manual, anda bertanggungjawab untuk menukar gear menggunakan klac dan gas pedal mengikut kesesuaian pemanduan.

Kelebihan Gear Automatic

Bagi kebanyakan pemandu, terutamanya bagi mereka yang baru pertama kali memandu kereta, transmisi automatik menjadi pilihan dan memberi pengalaman memandu yang paling mudah. Terdapat beberapa kelebihan yang berkaitan dengan pemanduan gear automatik.
Tak perlu bimbang untuk beralih gear, transmisi automatik membolehkan anda untuk fokus anda di jalan raya. Bagi sesetengah pemandu, memandu guna gear automatik adalah kurang mengganggu.
Bergantung kepada di mana anda tinggal, gear automatik mungkin menjadi pilihan yang paling praktikal. 

Jika anda sering bergeluman di dalam trafik jam dan tergesa-gesa, automatik jelas menjadi pilihan. Memandu transmisi manual dalam trafik yang teruk hanya meletihkan kaki anda. 

Gear Automatics juga lebih mudah jika anda tinggal di kawasan berbukit. Jika anda pernah makan sandwic sambil menukar gear, anda akan faham bahawa makan sambil menukar gear amatlah sukar sekali. Begitu juga bila bercakap di telefon, juga ternasuklah jika anda mahu minum.

Dalam transmisi automatik yang lebih baru, kereta akan beralih sendiri lebih cepat dan anda juga boleh manuka kepada mode semi-auto atau popular dengan nama shiftronic. Ini amat berguna apabila anda perlukan mode pemanduan yang cepat seperti apabila anda mmandu di lebuhraya. 

Kelebihan Transmissions Manual

Terdapat juga peminat yang 'hardcore' setia dengan kereta manual. Walaupun kenderaan transmisi manual boleh menjadi lebih rumit untuk memandu, tetapi ada beberapa kelebihan pemanduan gear manual menjadi pilihat pemandu.


kereta transmisi manual pergi dengan mileage yang lebih baik, maknanya jimat minyak. Pemandu boleh mengawal RPMs enjin, kereta kurang revving dan menggunakan minya menjadi kurang. Perbezaan dalam mileage gas biasanya antara tiga hingga lima kilometer untuk setiap liter.

Memandu transmisi manual memberi kelebihan pada anda untuk mengawal kereta. 

Anda boleh melambatkan kereta tanpa menggunakan brek dengan downshift dan biarkan bantuan enjin memperlahankan kereta. Hal ini dapat menjimatkan brek dan tayar anda, tetapi ia memerlukan pengalaman.

Pastikan Pilihan Anda Tepat


Adalah baik untuk mengetahui perbezaan utama antara kereta automatik dan manual. Walaupun kedua-dua jenis mode gear ini ada kelebihan dan kekurangan masing-masing namun akhirnya keputusan anda mungkin akan bergantung kepada keutamaan anda secara peribadi yang menguntung dan menyenangkan anda. Ingat! buat keputusan yang tepat sebelum terlambat dan anda akan menyesal dengan keputusan yang tidak bijak.

Wassalam,
Admin

No comments:

Post a Comment